عروس های آسیای جنوبی زنگ خطر “کلاهبرداری” آرایش را به صدا در می آورند

پس از آن ویدیوی ویروسی TikTok، رسانه‌های اجتماعی مملو از توصیفات مشابه از افرادی است که از آرایشگران خود ناراضی مانده‌اند. یکی از انتقادات رایج تعداد هنرمندانی است که علاوه بر قیمت آرایش، «هزینه‌های اضافی» می‌گیرند. این هزینه ها شامل هزینه های سفر و پارکینگ و هزینه های ساعات کاری غیر اجتماعی می شود.

تبادل پیام بین محسن و میکاپ آرتیست

ماه گذشته، ویدئویی از TikTok در فضای مجازی منتشر شد که صنعت آرایش جنوب آسیا را یک کلاهبرداری اعلام کرد. این ویدیو به درخواستی در پلتفرم پاسخ داد، درخواستی که از مردم می‌خواست یک کلاهبرداری را «بسیار عادی شده» برجسته کنند [that] ما دیگر متوجه نمی شویم که این یک کلاهبرداری است. در پاسخ سوال آمده بود: «آرایش عروس». “چرا این همه آرایشگر حداقل 900 پوند دریافت می کنند؟”

مریه محسن 33 ساله اخیراً توسط یک میکاپ آرتیست 60 پوند برای سفر یک ساعته دریافت کرده است که به گفته او احساس “بیش از حد” کرده است. هنگامی که از این هنرمند سؤال شد، این هنرمند گفت که هزینه آن زمان سفر، سوخت و فرسودگی ماشینش را پوشش می دهد. دو روز قبل از این مراسم، این هنرمند با محسن تماس گرفت و از او خواست که فضایی برای پارک ماشینش در خارج از سالن وجود داشته باشد و هزینه آن پرداخت شود. محسن گفت: «در این مورد رفتیم و برگشتیم، زیرا من کاملاً ناراضی بودم. زمانی که سپرده‌ام را پرداخت کردم، ما قبلاً با شرایط و ضوابط موافقت کردیم. اونوقت نمیتونی [give] من هزینه های اضافی 48 ساعت قبل [the] عروسی زمانی که هزار کار برای انجام دادن دارم.»

ما این قدرت را به آنها داده ایم. آنها در شبکه های اجتماعی آنقدر دنبال کننده دارند که مانند افراد مشهور رفتار می کنند، انگار غیرقابل لمس هستند

احمد می‌گوید انتقاداتی که به صنعت به دلیل دریافت هزینه‌های «بیش از حد» انجام می‌شود، ساعات کاری طولانی و غیرمعمول مورد نیاز این شغل را در نظر نمی‌گیرد. او می‌گوید: «بعضی وقت‌ها ساعت 3 صبح از خانه بیرون می‌روم و تا ساعت 8 شب برمی‌گردم. من سه تا چهار ساعت را با هر عروس می گذرانم تا مطمئن شوم که همه چیز برای آنها عالی است و احساس شگفت انگیزی دارند. اما کار من به عروس ختم نمی شود. وقتی به خانه می‌رسم، باید برس‌هایم را بشوییم، کیت خود را ضدعفونی کنم.» او می‌گوید هزینه‌های مرتبط با این کسب‌وکار فراتر از نگهداری کیت‌های گران‌قیمت آرایش است. “محصولات من دائماً در حال تکمیل شدن هستند، اما علاوه بر آن، من یک تیم مدیریتی برای پرداخت هزینه دارم، هزینه های حسابدار و هزینه های بازاریابی.”

تانجیا سید، هنرمند میکاپ عروس در شبکه های اجتماعی محبوب است و معمولاً یک تا دو سال قبل رزرو می شود. او اصرار دارد که حرفه‌ای‌ها «فقط می‌خواهند مشتریان ما از کاری که ما انجام داده‌ایم نهایت خوشحالی را داشته باشند» و بحث پیرامون این صنعت به ترول‌های آنلاین بستری برای آزار و اذیت هنرمندان بر اساس «شنیده‌ها» داده است. سید می‌گوید: «در پایان روز، هیچ‌کس کسی را مجبور نمی‌کند که یک هنرمند خاص را رزرو کند، این به مشتری بستگی دارد که دقت لازم را انجام دهد و در مورد ارائه‌دهندگان خدماتی که به آنها علاقه دارد تحقیق کند. منابع آنلاین زیادی برای آن وجود دارد، [and] رسانه‌های اجتماعی شما را قادر می‌سازد تا با سایر طرف‌های صنعت عروسی تماس بگیرید تا دیدگاه و نظرات آنها را در مورد سایر ارائه‌دهندگان خدمات برای بررسی صادقانه دریافت کنید.»

مدت کوتاهی پس از انتشار ویدیوی TikTok، عبارت “scam MUA” در رسانه های اجتماعی ترند شد. روان درمانگر Nova Cobban می گوید که اصطلاح کلاهبرداری – فریب دادن یا کلاهبرداری عمدی یک نفر – بدون شک برای تجارب ناخوشایند توصیف شده بیش از حد است، اما تاکتیک های استفاده شده توسط هنرمندان بر روانشناسی افراد تاثیر می گذارد. او به استفاده از هزینه های اضافه شده در لحظه آخر و این احساس تقویت شده که مشتریان باید از آنها پیروی کنند یا در خطر از دست دادن یک آرایشگر برای یک رویداد مهم زندگی هستند، اشاره می کند. کوبان می‌گوید: «شما قبلاً با پرداخت ودیعه، اولین بله را گفتید، بنابراین اکنون احساس تعهد دارید که به بله گفتن ادامه دهید یا نمی‌توانید خدمات را دریافت کنید». همچنین مفهوم “سوگیری اقتدار” وجود دارد – تمایل ما به توافق با کسی که به عنوان یک شخصیت معتبر یا در این مورد، یک متخصص در زمینه خود با طرفداران زیادی در رسانه های اجتماعی می بینیم. «مردم از پرسیدن سؤال یا فراخواندن هنرمندان احساس ناراحتی می کنند. آخرین چیزی که می خواهید این است که خود را در موقعیتی قرار دهید که بتوانید در اینترنت شرمنده شوید.»

هیچ استاندارد صنعتی در مورد قیمت لوازم آرایش وجود ندارد. ارقام از یک حرفه ای به حرفه ای دیگر بسیار متفاوت است و اغلب بر اساس مجموعه ای از معیارها تعیین می شود: سال ها تجربه آنها، محل استقرار آنها و میزان محبوبیت آنها در رسانه های اجتماعی. همچنین تقاضای زیادی وجود دارد. صنعت عروسی در بریتانیا حدود 14.7 میلیارد پوند ارزش دارد و در حال حاضر پس از تقریباً دو سال لغو و به تعویق افتادن به دلیل همه گیری همه گیر، در حال افزایش است. به طور معمول، عروس های آسیای جنوبی می توانند قیمت هایی در حدود 200 تا 300 پوند از آرایشگران کمتر محبوب و کم تجربه داشته باشند. حتی در پایین ترین سطح، این بیش از دو برابر میانگین هزینه 70 پوندی بریتانیا برای آرایش عروس است. بیشتر آنها تمایل دارند برای هر عروس بین 600 تا 800 پوند هزینه بگیرند، در حالی که معتبرترین – یا کسانی که بیشترین فالوورهای آنلاین را دارند – بیش از 1000 پوند هزینه می گیرند.

(گتی)

ریما برکه، کارشناس عروسی و معاون سردبیر Hitched.co.uk می‌گوید: ویدیوی TikTok «اولین باری است که این بحث مورد توجه ما قرار می‌گیرد». ما به‌عنوان یک پلت‌فرم پیشرو در برنامه‌ریزی عروسی، از هیچ شکایتی با این ماهیت از سوی جامعه فروشندگان، زوج‌های نامزد یا تازه عروس‌هایمان مطلع نشده‌ایم.»


بسیاری از زنان از استفاده از فالوورهای شبکه های اجتماعی به عنوان معیاری برای هزینه انتقاد کرده اند. اگرچه احمد از تجربه فراوان و شهرت خوبی برخوردار است، اما بیش از 70000 فالوور اینستاگرام او در مقایسه با برخی از همتایانش متوسط ​​است. این شامل هنرمندانی می شود که پنج سال یا کمتر کار کرده اند اما بیش از 200000 دنبال کننده دارند. برخی از مردم هنرمندان را به دروغگویی در مورد کیفیت کار خود در فضای مجازی متهم کرده اند. چند زن که با آنها صحبت کردند ایندیپندنت میکاپ آرتیست های آنها تصاویری از چهره های آرایش شده خود را در اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته بودند، اما تنها پس از صاف کردن دیجیتالی پوست خود، ویرایش رنگدانه های آرایش و حتی تغییر ویژگی های خود. بسیاری از این میکاپ‌آرتیست‌ها تصاویر و فیس‌تون را به شدت ویرایش کرده‌اند [their] محسن می‌گوید که مشتریان ویژگی‌های اروپایی محور و پوست روشن‌تر را به آن‌ها بدهند و سپس شکایت کنند که مشتری انتظارات غیر واقعی دارد. چاندی لیمباچیا، یک میکاپ آرتیست اهل لسترشایر، می‌گوید که نشانه‌ای از این که آیا یک هنرمند تصاویر مشتریان خود را ویرایش کرده است، این است که بافت پوست طبیعی به نظر می‌رسد. او می‌گوید: «واقعیت این است که شما برخی از نواقص را در صفحه من خواهید دید. مهم است که ما به عنوان میکاپ آرتیست ها آن را پنهان نکنیم.»

مریه محسن مشتری

*نام واقعی او نیست





منبع

(ایندیپندنت)

کحدیجه فضل تقریباً روز عروسی عالی را سپری کرد. لباسش قشنگ بود او و همسرش با یک هلیکوپتر وارد ورودی بزرگ خود شدند. برخلاف پیش بینی هواشناسی، ذره ای باران وجود نداشت. اما همه اینها با خاطره اینکه او چقدر از آرایش خود متنفر بود پوشیده شده است. این مرد 30 ساله می گوید: «من هرگز به عکس ها نگاه نمی کنم. “آنها به من یادآوری می کنند که چقدر غمگین بودم.”

اما پس از آن افرادی مانند فضل هستند که صدها پوند به یک حرفه ای مورد اعتماد پرداخت کردند، اما از نتایج ویران شدند. فضل به یاد می آورد: «او عیوب صورت من را به درستی پنهان نکرده بود و مژه هایم در حال کنده شدن بود. تنها چیزی که به یاد دارم این است که بیرون رفتم و به حمام رفتم و گریه کردم. شما چنین مقدار پول اخاذی را پرداخت می کنید. شما فکر می کنید آنها باید خدمات با کیفیتی ارائه دهند.”

نظرات با استقبال خوبی از سوی برخی متخصصان مواجه نشده است. یکی از پرطرفدارترین نام های صنعت، آمبرین احمد از میکاپ آمبرین بیش از 20 سال تجربه به عنوان میکاپ آرتیست و 15 سال کار با عروس های جنوب آسیا دارد. او می‌گوید که واکنش‌ها مانند «هدف‌گیری و جدا شدن از یک صنعت تحت سلطه زنان» است. او توضیح می‌دهد: «این وسیله درآمدی برای بسیاری از زنان در آنجا فراهم کرده است و گریمور بودن اکنون به عنوان یک حرفه معتبر تلقی می‌شود. نمی توان برای هنر قیمت گذاشت و گریم هنر است.» او که در شمال غربی لندن مستقر است، بین 750 تا 800 پوند برای مشتریان در پایتخت هزینه می گیرد. کسانی که خارج از لندن هستند می توانند انتظار داشته باشند که بیشتر بپردازند. به عنوان مثال، یک عروس در بیرمنگام حدود 900 پوند هزینه خواهد داشت.

وقتی از احمد و لیمباچیا پرسیده شد که چگونه به مشتریان ناراضی پاسخ می دهند، گفتند که هرگز کسی از کارشان شکایت نکرده است. فضل، خان و محسن هرکدام از اتفاقاتی یاد می‌کردند که از گریم خود راضی نبودند، اما در هر موقعیتی دغدغه‌هایشان یا نادیده گرفته می‌شد یا توسط هنرمند کنار می‌رفت.

این ویدیو که تقریباً 800000 بار تماشا شده است، بحث های شدیدی را در مورد هزینه های آرایشگران و سایر شیوه های محبوب صنعت به راه انداخته است. بسیاری از مردم شکایت داشتند که احساس می‌کردند قیمت‌ها «غیرقابل توجیه» است، زیرا لوازم آرایش در پایان روز پاک می‌شود. در همین حال هنرمندان استدلال کرده اند که ظاهر عروس جدایی ناپذیر از روزگار اوست و برای همیشه در عکس ها به یادگار خواهد ماند. آنها می گویند هزینه ها ضروری است.

بسیاری ادعا می‌کنند که فالوورهای زیاد و اینفلوئنسر مانند و تقاضای زیاد باعث می‌شود رفتار بد کنترل نشود. محسن و خواهرش متوجه شدند که رزرو آرایش آنها برای یک مراسم عروسی در خطر بوده است، زیرا آنها با یک پست در اینستاگرام اتفاق افتاده اند. شخصی که آنها استخدام کرده بودند – و برایش ودیعه پرداخت کرده بودند – از دنبال کنندگانش پرسیده بود که آیا هنرمند دیگری می تواند برخی از کارهای او را بپذیرد. به طور مشخص در همان تاریخ و در همان محل رزرو محسن. خواهران با نگرانی پیام دادند و با هنرمند تماس گرفتند اما به آنها توجهی نشد. چند روز بعد – و 10 روز قبل از رویداد – هنرمند پاسخ داد. او گفت که دیگر نمی تواند رزرو را انجام دهد، زیرا یک رویداد خانوادگی دارد، و سپرده را پس داد. اما در آن زمان دیگر برای محسن دیر شده بود که هنرمند جدیدی پیدا کند. او بدون کسی بود که آرایشش را انجام دهد. “من فکر می کنم ما محسن می گوید. ما این قدرت را به آنها داده ایم. آنها در شبکه های اجتماعی آنقدر دنبال کننده دارند که مانند افراد مشهور رفتار می کنند، انگار غیرقابل لمس هستند. ما هیچ حفاظتی نداریم اگر برعکس بود و در آخرین لحظه رزرو را کنسل می کردم، سپرده ام را از دست می دادم.»


مریم خان 37 ساله نیز در روز عروسی خود تجربه ناامید کننده ای داشت. او 400 پوند به میکاپ آرتیست خود پرداخت و از او درخواست “درخشش ملایم و شبنم دار” کرد. او به او گفت که «فقط با آن پیش برو» و به جای آن رنگ‌های روشن را انتخاب کرد. «در پایان، به او گفتم که رژ را دوست ندارم (رنگ بنفش داشت) و از او خواستم آن را کمرنگ کند. او کمی توهین آمیز عمل کرد و حداقل آن را تنظیم کرد.» خان می‌گوید که در طول روز احساس «آگاهی» به آرایش خود داشت و در نتیجه نمی‌توانست به‌درستی استراحت کند یا از این رویداد لذت ببرد.

اما در حالی که میکاپ‌آرتیست‌ها به شدت بسیاری از انتقادات را مورد سرزنش قرار داده‌اند، حجم گسترده واکنش‌ها نشان می‌دهد که قطعاً یک مشکل وجود دارد. این فقط چند عروس نیستند که تجربیات منفی داشته اند. میکاپ آرتیست ها در همه جا باید شروع به توجه کنند.

عروسی سنتی جنوب آسیا