حدود بیش از 200 فاکتور رتبه بندی در داکیومنتهای گوگل منتشر شده که با استفاده از آنها میتوانید رتبه بندی سایتهای خودتان در موتورهای جستجو را بهبود ببخشید. بعد از مرحله کرال، مرحله ایندکس شروع میشود؛ درواقع اگر صفحات سایت شما ایندکس شوند، یعنی در موتورهای جستجو ثبت شدند و حالا کاربران میتوانند از طریق موتورهای جستجو، صفحه سایت شما را پیدا کنند. درواقع درک موتورهای جستجو نیز جزو سرفصلهای اصلی آموزش سئو به شمار میرود و هر متخصص سئو باید با تعاریف و طریق کار موتورهای جستجو آگاهی داشته باشد. همانطور که در بخش سئو چیست هم توضیح دادیم، سئو به یکسری مراحلی گفته میشود که میتواند رتبههای سایت شما را در موتورهای جستجو، بهبود ببخشد. برای همین بهتر است که یک درک کلی از موتور جستجو داشته باشیم تا بهتر بتوانیم مراحل سئو را درک کنیم.
روشهای مختلف و زیادی برای پیدا کردن کلمات کلیدی وجود دارد که هر کدام از آنها نیز ویژگیهای خاص خودشان را دارند؛ با استفاده از این ابزارها میتوانید خیلی سریعتر به کلمات کلیدیهای مورد نیاز خودتان برسید. لینک سازی داخلی درواقع لینک دادن به صفحات داخل سایت را میگویند؛ برای مثال از صفحه A سایت خودتان به صفحه B لینک دادید یا از صفحه A و B و C به صفحه D لینک دادید. شاید تجربه کاربری جزو مهمترین بخشهای استراتژی سئو در همه سایتها به شمار برود.
ضمن اینکه باید طوری نوشته شود تا در نتایج گوگل؛ کلیک خور خوبی داشته باشد و CTR صفحه را بالا ببرد. ضمن اینکه در فوتر سایت میتوانید به صفحات مهم سایتتان با کلمه کلیدی دوم یک صفحه مهم نیز لینک بدهید تا محور موضوعی یک صفحه را بیشتر برای گوگل واضح کنید. لینکهای ساختاری؛ لینکهایی هستند که تقریبا در تمام صفحات سایت تکرار میشوند و میتوانند اهمیت یک صفحه را برای موتورهای جستجو و کاربران مشخص کنند.
ما در این بخش به بیان مواردی میپردازیم که بواسطه آن میتوانید، مخاطبین خود را راضی کنید. به عبارت دیگر شما بواسطه این بخش میتوانید مخاطبین خود را مدت زمان بیشتری داخل پیج خود نگه دارید. زمانی که شما بتوانید مخاطب را مدت زمان طولانیتری در پیج خود نگهدارید، در این صورت خزندههای گوگل به شما علاقه بیشتری پیدا میکنند و مخاطبین بیشتری را در حوزه کاری شما به شما ارجاع میدهند. به طور کلی تولید محتوایی که شما انجام میدهید باید در چهارچوب سئو داخلی باشد. حالا فکر نکنید به همین راحتی هم میشه سایت را سئو کرد و به صفحه اول گوگل رسید و پولدار شیم!
همچنین پیشنهاد میشود که در آدرس صفحات به صورت انگلیسی نوشته شود؛ چون در صورت استفاده از کلمات فارسی، میتواند مشکلات مختلفی را در بخش ساخت بک لینک یا انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی به وجو بیاورد. بخش بعدی آموزش سئو محتوا مربوط به آدرس صفحات میشود که باید به شکلی استاندارد استفاده شود. البته ساختار آدرس صفحات باید بر اساس موضوع سایت شما باشد؛ برای مثال برای سایتهای خبری بهتر است که تاریخ در آدرس باشد. درواقع کلیه بخشهای سئو به همین شکل هستند و یعنی همه بخشها باید به شکل اصولی و دقیق، پیاده سازی شوند.